Beschrijving
Artikelnummer: 92274-3.0
De nieuwe 992 Carrera-motor is een ander modern wonder van Porsche. Hoewel de cilinderinhoud onveranderd blijft op 3,0 liter, is er een overvloed aan upgrades die deze nieuwe 9A2 Evo-motor met kop en schouders boven de vorige 991.2-modelmotor verheffen. IPD had het geluk onbeperkt toegang te hebben tot een 992 Carrera S tijdens ons uitgebreide ontwikkelings- en testprogramma. Dit onbeperkte tijdsbestek bleek van onschatbare waarde, waardoor IPD elk technisch en ontwerpaspect onder de loep kon nemen in een poging om het best presterende Plenum mogelijk te maken.
Zoals alle IPD-plenums is het 992-plenum een efficiëntieproduct dat aanzienlijke HP- en TQ-winsten oplevert dankzij een superieur en gepatenteerd “Y”-ontwerp dat een geoptimaliseerde luchtstroom beheert en levert voor betere motorprestaties. Het is bewezen dat het Plenum aanzienlijke netto prestatiewinst oplevert in beide vermogensbereiken en gegarandeerd de rijervaring van elke Carrera naar een hoger niveau tilt.
De ontwikkeling begon met een 1D-simulatie om de behandeling van pulspieken in het inlaatkanaal te optimaliseren met behulp van verschillende pijpgeometrieën en bekende motorparameters van de 992. Vervolgens studeerden we af naar het optimaliseren van 2D-sneden van het plenum in CFD, waarbij speciale aandacht werd besteed aan plaatsen waar tegendruk optreedt. gradiënten die scheiding kunnen veroorzaken. Hierdoor konden we de krommingen van de plenumvlakken aanpassen en ons begrip vergroten van wat er op volle toeren in de pijp gebeurde.
Nadat we tevreden waren met de 2D-grafiek, zijn we overgestapt op 3D, waarbij we alle geometrie hebben toegevoegd om er een plug-and-play-onderdeel van te maken met optimale prestatiekenmerken. Na honderden geometrische en CFD-iteraties waren we niet alleen tevreden met de toename van de luchtstroom in vergelijking met de originele intake, maar ook met de uniformiteit van de laaddruk en snelheid over de twee vertakken.
De efficiëntie van het Plenum vermindert de initiële turbovertraging dramatisch, waardoor het vermogen en koppel sneller beschikbaar zijn, maar het grootste deel van de vermogens- en koppelwinst wordt gerealiseerd vanaf 4000 tpm tot aan de rode lijn, waar dit nodig is en waar het meeste plezier aan wordt beleefd. De vermogen- en koppel-winst blijven groeien en presteren beter dan de fabrieks luchtverdeler terwijl je door de toeren klimt. Piekwinsten van meer dan 30 pk en een koppel van meer dan 25 Nm worden bereikt bij 6200 tpm.