Fuchsfelge

FUCHS FELGE

Velen denken dat de FUCHS-velg uitsluitend voor Porsche wordt gebruikt. Een klassieke zonder de zogeheten Fuchs-velg – is amper denkbaar. De Fuchs-velg is echter veel meer dan “slechts” een Porsche-velg: voor de OTTO FUCHS groep staat de fuchsvelg voor gesmede perfectie uit de fabriek van OTTO FUCHS.  De producten die de OTTO FUCHS groep ontwikkelt en produceert zijn innovatieve halffabrikaten en componenten van aluminium-, magnesium-, koper-, titaan- en nikkellegeringen in een gesloten toegevoegde-waarde-keten – van de productie van het voormateriaal tot het smeden en de uiteindelijke afgewerkte materialen. Het eigen laboratorium zorgt niet alleen voor een voortdurende kwaliteitscontrole van de materialen, maar optimaliseert en ontwikkelt nieuwe legeringen voor nieuwe productideeën van de klanten.In de hoofdzetel in Meinerzhagen werken circa 3.000 medewerkers.

Historie

Hoe het allemaal begon: Porsche was op zoek naar een licht maar robuust wiel voor de 911. Het moest geen gegoten wiel zijn, maar een uit één stuk gesmeed wiel – een noviteit. 

De schets voor zo’n wiel werd op 13 februari 1965 bij OTTO FUCHS gemaakt. Met behulp van houten modellen werden de subtiliteiten van het ontwerp besproken op een conferentie bij Porsche op 4 mei 1965 samen met het team van Ferdinand Alexander Porsche, waarbij Heinrich Klie de auteur was van de uiteindelijk gerealiseerde vorm. 
 
De eerste wielset in 4½ J x 15 inch werd vervolgens gemonteerd op de Porsche 911 Targa en gepresenteerd op de IAA Cars in Frankfurt om de reactie van de experts op de wielen te onderzoeken. De respons op de Fuchs Velgen op de IAA was overweldigend en op 21 december 1965 bestelde Porsche 5.000 wielen voor het komende jaar.
Meer dan twintig jaar – van 1966 tot 1989 – draaide de klassieke Fuchs-velg als af fabriek wiel voor de 911 en groeiden samen tot een “cult”-eenheid.

Retro Fuchs voor Porsche

De styling van wat waarschijnlijk het meest bekende gesmede wiel is, de klassieke Fuchs-velg voor de eerste Porsche 911, is zorgvuldig vergroot tot de afmetingen van de “nieuwere” Porsche-serie (te beginnen met de Porsche Type 964 en 993) tot 17, 18 en 19 inches. 
 
Naast de zogenaamde Retro Fuchsfelge® is sinds augustus 2019 ook de Fuchsfelge® Evolution verkrijgbaar. De Evolution Fuchs velgen zijn ontworpen voor het Porsche 911 F en G-modellen in 15 en 16 inch. Het bijzondere: Een doorontwikkeling, rekening houdend met de huidige technologie en knowhow. Deze Evolution Fuchsfelge® heeft dunnere wanden en is aanzienlijk lichter met dezelfde kwaliteit en stabiliteit.
 
Nieuwe aanwinst: (vanaf najaar van 2021 verkrijgbaar)
20-inch Retro Fuchsfelge® Geschikt voor Porsche 911 GTS BR 991
  • Vooras: 9J x 20, ET51
  • Achteras: 12J x 20, ET63
  • Oppervlakken: ster zwart of zilver
Previous
Next

Bijzondere oppervlak finish van Retro Fuchs velgen

Anodiseren werkt alleen met gesmede wielen. Het wiel wordt door verschillende reinigings-, beits- en spoelbaden gestuurd voordat elektriciteit uiteindelijk door het wiel wordt geleid in een zwavelzuurbad. De toplaag van het aluminium is geoxideerd. Dit resulteert in een zeer harde en chemisch stabiele laag. Deze anodiseerlaag is niet alleen corrosiebestendig, maar zorgt ook voor een goede hechting van de matzwarte lak. De gebieden op het wiel die niet zwart mogen zijn, worden vooraf bedekt met een sjabloon. Een blanke lakverzegeling is niet meer nodig.

Assortiment voor Porsche

Scroll naar top