Project: Aston Martin DB7 I6 handgeschakeld met lichtgewicht pakket

Over dit project

Om het assortiment voor bijzondere auto accessoires continue te vergroten hebben we meerdere auto’s in onze bezit.

Een daarvan, de Aston Martin DB7 i6 met handgeschakelde versnellingsbak wordt vaak gezien als de meest pure en klassieke uitvoering van dit model. Geïntroduceerd in 1994, was de DB7 de reddingsboei voor Aston Martin in de jaren negentig. Onder de lange motorkap lag een door Tom Walkinshaw Racing (TWR) ontwikkelde 3,2-liter zes-in-lijn met Eaton supercharger, goed voor 335 pk en een koppel van 489 Nm. In combinatie met de Getrag vijfversnellingsbak leverde dit een sportieve maar ook verfijnde rijervaring, waarbij de bestuurder volledig betrokken bleef.

Het ontwerp van Ian Callum gaf de DB7 een tijdloze elegantie, geïnspireerd door de Jaguar XJS maar met een eigen, verfijnde Aston Martin-signatuur. De handbak benadrukte dit klassieke karakter: schakelen vereiste precisie en gaf de auto een meer mechanische, directe beleving dan de later populaire automaat. De prestaties waren indrukwekkend: een acceleratie van 0-100 km/h in circa 5,8 seconden en een topsnelheid boven de 260 km/h.

Vandaag de dag wordt de DB7 i6 met handbak zeldzamer en geliefder onder verzamelaars. Hij vertegenwoordigt een overgangsperiode voor Aston Martin: de terugkeer naar hogere productiecijfers, gecombineerd met de charme van een ambachtelijk gebouwde sportwagen. Een DB7 i6 met handbak geldt daardoor als een authentieke moderne klassieker.

Om de auto beter te laten versnellen en remmen en de algehele performance te verbeteren hebben we een 100% aanpak op gewicht genomen.

Motorische aanpassingen

De Aston Martin DB7 met de 3,2-liter zes-in-lijn motor werd in 1994 geïntroduceerd en markeerde een nieuw tijdperk voor het merk. De motor, ontwikkeld in samenwerking met Tom Walkinshaw Racing, was voorzien van een mechanische Eaton-supercharger en leverde 340 pk en 489 Nm koppel. Hierdoor sprintte de DB7 in minder dan zes seconden naar 100 km/u en haalde hij een topsnelheid van ruim 260 km/u. De aluminium motor combineerde Britse verfijning met sportieve prestaties en zorgde voor een soepel, lineair vermogensverloop. Het blok werd geprezen om zijn betrouwbaarheid en karakteristieke, gedempte roffel die perfect bij de elegante GT paste.

Onze demo auto heeft de af-fabriek WORKS performance uitlaat met high flow manifold. Om maximaal gebruik te maken van deze manifold hebben we een nieuwe luchtmassa meter gemonteerd en de supercharger gereviseerd met een upgrade coating. Hierdoor werkt alles weer op fabrieksspecificaties en zelfs met een betere motorreactie op het gaspedaal. Het sneller optoeren wordt geholpen door een nieuw ontwikkeld lichter vliegwiel met meegeleverde koppeling. Met een speciale schakelweg verkorting  is het schakelen en sportiever rijden een feest

Onderstel

De Aston Martin DB7 i6 beschikte oorspronkelijk over een conventionele wielophanging met dubbele draagarmen voor en achter, ontworpen om comfort en stabiliteit in balans te brengen. In standaardvorm was het systeem degelijk, maar niet bijzonder scherp afgestemd voor sportief gebruik.

Wanneer wij de DB7 voorzien van lichtgewicht, in hoogte en demping verstelbare schokdempers, verandert de rijbeleving echter drastisch. Het verlaagde onafgeveerde gewicht en de mogelijkheid om de dempers af te stellen op rijstijl en omstandigheden zorgen voor aanzienlijk meer precisie en controle in bochten, terwijl het comfort behouden blijft voor lange afstanden.

Een tweede belangrijke upgrade is het monteren van een veel lichter, maar tegelijkertijd groter remsysteem. Dit wordt vaak gecombineerd met geventileerde remschijven en 6-pot remklauwen van hoogwaardige leveranciers. Deze configuratie biedt niet alleen een krachtigere en meer fade-bestendige remwerking, maar verlaagt door de gewichtsbesparing aan de wielen ook de belasting van de ophanging. Het resultaat is een DB7 i6 die scherper instuurt, stabieler blijft onder zware belasting en een duidelijk sportiever karakter krijgt. Dankzij deze aanpassingen tilt men de klassieke GT naar een prestatieniveau dat beter aansluit bij zijn elegante, maar krachtige uitstraling. Zo wordt de DB7 i6 een verfijnde en betrouwbare sport-GT.

Eindresultaat

Gewichtsbesparingsoverzicht

Wielophanging

  • Remmen voorzijde: –11 kg

  • Schokdempers voorzijde: –2,0 kg

  • Schokdemper achterzijde: –2,8 kg

Motor

  • Montage flywheel & clutch: –10 kg

Interieur

  • Recaro Pole Position (leder): –28 kg

Carrosserie

  • Bodem kofferbak: –5 kg


Totale gewichtsbesparing: –58,8 kg

Gebruikte producten

Wielophanging: In hoogte- en demping verstelbare schokdemper set voor aston martin db7
975,00 exclusief BTW | 1.179,75 inclusief BTW
Motor: Aluminium radiator en siliconen koelwaterslangen set voor Aston Martin DB7 i6
995,00 exclusief BTW | 1.203,95 inclusief BTW
Motor: Luchtmassameter voor Aston Martin DB7 i6
450,00 exclusief BTW | 544,50 inclusief BTW
Motor: Koppelingset met lichtgewicht vliegwiel voor Aston Martin DB7 i6
1.750,00 exclusief BTW | 2.117,50 inclusief BTW
Motor: Supercharger revisie voor Aston Martin DB7 i6
3.500,00 exclusief BTW | 4.235,00 inclusief BTW
Remmen: Grotere remmen upgrade voor Aston Martin DB7 i6
2.995,00 exclusief BTW | 3.623,95 inclusief BTW