Dit project begon met de wens om een klassieke Porsche 924 een tweede leven te geven, maar dan in een volledig eigentijdse uitvoering. Met behoud van de klassiek pure en cleane look van het interieur en exterieur, gecombineerd met een upgrade in techniek en laatste stand van moderne banden.
We zijn begonnen het onderstel tot op het chassis te strippen en alle onderdelen zorgvuldig gecontroleerd, gereinigd en voorzien van nieuwe seals, lagers enz.. Het doel is niet om een concoursstaat restauratie te maken, maar juist een betaalbare restomod: klassiek qua uitstraling, modern qua techniek. We laten express de roestvrije carrosserie met rust, want we willen niet dat de auto een garage koningin wordt. Technisch wordt alles vervangen om een als nieuwe rijbeleving te krijgen.
UPDATE: SEPTEMBER 2025.
De voorwielophanging is nu gereed en zit onder de auto (zie foto’s) De onderdelen voor de achterzijde zijn binnen en er volgt een update zodra deze op de auto zit.
De Porsche 924 werd in 1976 geïntroduceerd als instapmodel en betekende een grote stap voor het merk: voor het eerst kreeg een Porsche een watergekoelde viercilindermotor voorin met achterwielaandrijving. De 2.0-liter motor die in de 924 werd gebruikt, was oorspronkelijk ontwikkeld door Audi/Volkswagen voor gebruik in onder andere de Audi 100. Porsche paste dit blok echter grondig aan om het geschikt te maken voor sportief gebruik. Het aluminium cilinderkop ontwerp werd gecombineerd met een gietijzeren onderblok, wat een goede balans bood tussen sterkte en gewicht.
De motor kreeg een Bosch K-Jetronic mechanisch injectiesysteem voor een nauwkeurige brandstoftoevoer, en Porsche wijzigde de compressieverhouding en verbrandingskamers om betere prestaties te halen. In standaardvorm leverde de 2.0 motor 125 pk, genoeg om de lichte 924 tot boven de 200 km/u te brengen — indrukwekkend in 1976 voor een sportwagen in het instapsegment. De krachtbron stond bekend om zijn betrouwbaarheid en relatief lage onderhoudskosten, wat bijdroeg aan het succes van de 924.
Hoewel puristen de motor als “niet-Porsche” beschouwden vanwege zijn VW/Audi-oorsprong, bewees de 924 dat slimme technische ontwikkeling en gewichtsverdeling belangrijker waren dan afkomst. Deze 2.0-motor legde wel de basis voor latere, door Porsche zelf ontwikkelde viercilinders in de 924 Turbo en 944.
De wielophanging van de Porsche 924 speelde een cruciale rol in het rijgedrag en de balans van de auto. Porsche koos voor een transaxle-layout met de motor voorin en de versnellingsbak achterin, wat zorgde voor een bijna ideale gewichtsverdeling van 48:52. Om dit potentieel te benutten, kreeg de 924 een zorgvuldig ontworpen onderstel.
Aan de voorzijde gebruikte Porsche een conventionele maar doeltreffende MacPherson-veerpootconstructie met driehoeksdraagarmen en een stabilisatorstang. Deze opzet bood een directe stuurrespons en beperkte het onafgeveerde gewicht, wat de wendbaarheid ten goede kwam.
Achter monteerde Porsche een starre achterasconstructie met torsiestaven en draagarme. Hoewel eenvoudiger dan onafhankelijke achterwielophanging, wist Porsche dit systeem verfijnd af te stemmen voor sportief gebruik. De torsiestaven lieten compacte montage toe en hielpen het lage gewicht en de vlakke laadvloer mogelijk te maken.
Samen leverden deze componenten een neutraal en voorspelbaar rijgedrag, met lichte overstuurneiging bij het loslaten van het gas — typisch voor klassieke sportwagens. De uitgebalanceerde wielophanging droeg sterk bij aan de reputatie van de 924 als een uitstekend rijdende en goed controleerbare instap-Porsche.
Verstelbare GAZ-schokdempers zijn een populaire upgrade voor de Porsche 924, 944 en 968 omdat ze de wegligging en het rijgedrag aanzienlijk verbeteren tegen een zeer scherpe prijs. Deze dempers bieden instelbare demping, waardoor bestuurders de hardheid kunnen afstemmen op hun rijstijl of gebruik — van comfortabel straatgebruik tot strak circuitrijden. Voor 924-rijders die sportiever willen rijden, bieden verstelbare GAZ-schokdempers een betaalbare en effectieve manier om het chassis te optimaliseren. Om het maximale eruit te halen voor de straat hebben we dit gecombineerd met verstelbare topmounts van GAZ en ook de achterste zwaarden in een verstelbare versie erop gezet. Hiermee kan een professioneel uitlijn specialist.
Om het nog extra exclusief te maken door de 3-delige Speedline velgen in 16 inch.
Ook de Porsche 924 laat zich uitstekend personaliseren en een veelgekozen aanpak is het combineren van klassieke sportieve elementen met een frisse, originele uitstraling. Een populaire upgrade is het monteren van een Momo Prototipo-stuurwiel. Dit stuur, 350mm doorsnede met zijn slanke spaken en geperforeerd leer, ademt de autosportgeschiedenis van de jaren zeventig en tachtig en past perfect bij het karakter van de 924. Het kleinere formaat geeft bovendien een directer stuurgevoel en versterkt de beleving achter het stuur.
Daarnaast zorgen de originele Porsche zwarte stoelen bekleed met stof in het iconische Porsche-lettersmotief voor een authentieke look die direct herinnert aan de fabrieksspecificaties van destijds. Deze stoelen bieden goede zijdelingse steun en maken de cockpit visueel levendig zonder het originele karakter geweld aan te doen. Een nieuwe zwart tapijtset draagt bij aan een frisse, verzorgde uitstraling van het interieur en dempt tegelijkertijd rijgeluiden en trillingen, wat het comfort ten goede komt.
Om het geheel af te ronden, is er een modernere originele Porsche-radio exemplaar met RDS een subtiele maar stijlvolle toevoeging. Dit detail versterkt het klassieke gevoel en maakt langere ritten aangenamer. Samen vormen deze elementen een uitgebalanceerde interieurrestauratie: sportief, stijlvol en trouw aan de roots van de 924, terwijl de rijervaring merkbaar moderner en aangenamer wordt.