Bij de Porsche 997.1 (MY 2006–2008) en sommige 996’s met een M97 Tussenas is de situatie voor het vervangen van een IMS (Intermediate Shaft) lager anders dan bij de vroegere M96-motoren.
Het grote verschil: Het vervangen van een IMS bij MY06–08 vereist een volledige motor demontage!
Reden: Het IMS lager is niet van buitenaf te bereiken, het gat kleiner is dan het originele IMS.
Wilt u toch extra veiligheid rondom het IMS lager voor een MY06-08, hierbij uitleg tussen 2 verschillende oplossingen: De LN Engineering IMS Retrofit lager MY 06-08 en de Iskander Performance Directe olie toevoer kit:
LN Engineering IMS Retrofit (2006–2008)
- Groot verschil: het retrofitten vereist bij MY06–08 een volledige motor demontage Het lager is niet van buitenaf te bereiken, omdat het gat kleiner is dan het originele IMS Porsche lager
- Na montage van het LN retrofit lager is dit wel te vervangen, omdat het binnendeel van het LN lager kleiner is dan het gat in de motor.
- Olietoevoer: Bij een LN IMS lager van het type Retrofit wordt het lager gesmeerd via de bestaande interne olievoorziening, maar de smering blijft passief en niet actief onder druk.
Directe Olie Toevoer kit van Iskander Performance
- Het DOT-systeem is een add-on voor het bestaande Porsche IMS lager, waarbij een olieleiding direct naar het IMS-lager gaat.
- Hierdoor krijgt het lager constante druksmering met motorolie in plaats van alleen spat-/badsmering.
- Voordeel: minder kans op drooglopen en thermische stress → verlengt levensduur. Montage zonder motor demontage!
- Nadeel: blijft afhankelijk van de kwaliteit van het lager zelf; als de lagerschaal of kooi faalt, helpt olietoevoer niet tegen mechanische breuk.
Vergelijking
- LN Engineering IMS Retrofit/Solution (06–08) = structureel ander lager, de motor moet eruit en uit elkaar.
- Direct Olie Toevoer (DOT) = toevoer van olie onder druk naar het bestaande lager, eenvoudiger te installeren.
| LN Engineering Retrofit | Direct Oil Toevoer (DOT) | |
|---|---|---|
| Toepassing | Vervangt lager |
Extra olievoorziening naar bestaand
lager
|
| Toegang | Motor uit elkaar |
Zonder motor uitbouw, leiding wordt
extern gemonteerd
|
| Smering | Passief (intern circuit/spat) | Actief, onder druk |
|
Betrouwbaarheid
|
Veel hoger dan OEM, lager blijft kritisch punt
|
Betere smering, maar lager zelf kan nog falen
|
| Kosten |
Hoger (motor uitbouwen + complete vervanging)
|
Kit compleet met olieleiding |
| Permanentie |
Structurele oplossing, vaak “lifetime”
|
Verbetering, maar lager blijft service-item
|
- LN Engineering IMS Retrofit/Solution (06–08) = structureel ander lager, de motor moet eruit en uit elkaar.
- Direct Olie Toevoer (DOT) = toevoer van olie onder druk naar het bestaande lager, eenvoudiger te installeren.

