Hoe Porsche Bore-scores te voorkomen 

Automotoren bevatten een groot aantal componenten die van aluminium zijn gemaakt. In uw moderne watergekoelde Porsche-motor zijn dit ook de zuigers en cilinders. Aluminium is lichtgewicht en veelzijdig, maar het heeft ook zijn beperkingen. Decennialang gebruikte Porsche een duurzame Nikasil-beplating voor het slijtoppervlak van de aluminium cilinders, maar in Boxster-, Cayman- en 911-motoren koos Porsche ervoor om in plaats daarvan hypereutectische Lokasil- en Alusil-motorblokken te gebruiken. Om deze reden kan uw Porsche na verloop van tijd te maken krijgen met boring scores of cilinderboring scores.

WAT IS PORSCHE BORE SCORING?

Het scoren van Porsche-cilinderboringen komt voor in motoren met Lokasil- en Alusil-motorblokken wanneer er een afbreuk komt in het aluminium-silicium (Al-Si) cilinders.. Wanneer de vereiste ijzer beklede zuiger coating faalt of er onvoldoende blootgestelde silicium deeltjes op het oppervlak van de aluminium cilinder boring zijn om de vorming van een oliefilm te ondersteunen, zal er versnelde slijtage optreden aan de zuigers, ringen en de cilinderwanden. Terwijl de zuigers en ringen op en neer door de cilinder bewegen, wordt slijtage afval door de boring gesleept, waardoor de cilinderboring gaat scheuren.

WELKE MODELLEN WORDEN BEÏNVLOED?

Bepaalde modellen zijn gevoeliger dan andere voor het scoren van Porsche-cilinderboringen. bij Porsche 911 de 3.6 en 3.8 liter M96.03, M96.05 en M97.01 motoren en Porsche Cayman in 3.4 M97.21 motoren komen het meest voor; hieronder staan alle modellen die dit bore scoring probleem kunnen ondervinden:

  • Porsche 996
  • Porsche 997
  • Porsche 987
  • Cayman
  • boringscore Boxster boringscore (alleen 3.4 M97.22-motor)

Bedenk dat voor een motor die 100.000 km heeft afgelegd elke zuiger gemiddeld meer dan 300 miljoen keer op en neer gegaan, wat heeft geleid tot ernstige schade en mogelijk zelfs motorstoring als het vereiste preventieve onderhoud niet is uitgevoerd. De reden dat het nemen van maatregelen om het scoren van boringen door Porsche te voorkomen zo belangrijk is, is dat dit zeer negatieve gevolgen kan hebben voor de prestaties van uw auto en de levensduur van de motor. Naarmate de score verslechtert, verliezen de cilinders hun ring afdichting en komen schadelijke verontreinigingen in uw olie wanneer deze de zuigerveren omzeilt. Die verontreinigingen kunnen vervolgens worden verspreid naar alle gesmeerde componenten in de motor van uw Porsche, wat in het ergste geval uiteindelijk tot catastrofale schade leidt.

PORSCHE BORE SCORING PREVENTIEF ONDERHOUD

De vraag is, hoe kunt u voorkomen dat er boringen worden gescoord bij uw Porsche Boxster, Cayman of 911 motor? We hebben een aantal stappen samengesteld die u kunt nemen om de motorprestaties langer te laten duren en boring scores te voorkomen.

  • Borescope uw cilinders – Laat uw cilinders scopen voor het scoren van boringen. Het is een uitstekend idee om de toestand van de cilinderboringen te kennen. Dit is vooral belangrijk als u in de markt bent om een nieuwe Porsche te kopen.
  • Controleer uw brandstofafstelling en test op vacuumlekken – Een Porsche-technicus met de juiste diagnostische hulpmiddelen moet de brandstofafstelling waarden kunnen controleren om er zeker van te zijn dat ze binnen de specificaties vallen. Een slechte massale luchtstroomsensor of zuurstof sensoren kunnen ook leiden tot te veel brandstof, waardoor cilinders worden weggespoeld en tot boringen worden geleid, dus deze componenten, samen met de AOS en bijbehorende ontluchtingsleidingen, moeten ook worden vervangen als onderdeel van preventief onderhoud om zorg ervoor dat uw motor correct loopt. Vacuumlekken kunnen er ook voor zorgen dat uw motor rijk wordt, dus het wordt ten zeerste aanbevolen om de motor rook te laten testen op lekken.
  • Koop benzine van hoge kwaliteit – Kies een Topmerk leverancier of ethanol vrije premium brandstof voor uw Porsche om uw brandstofinjectoren zo schoon mogelijk te houden. Vuile injectoren kunnen de smering van cilinders en zuigers beschadigen, wat leidt tot overmatige slijtage.
  • Onderhoud uw brandstofinjectoren – Gebruik om de andere tankbeurt een fles Driven Injector Defender. We raden aan om uw brandstofinjectoren elke 100.000 km preventief te vervangen om de kans te voorkomen dat lekkende injectoren uw cilinders schoonspoelen, wat kan leiden tot het ontstaan van bore scoring. Het wordt niet aanbevolen om uw originele injectoren te laten reinigen in plaats daarvan altijd vervangen door nieuwe.
  • Installeer een lage temperatuur thermostaat – Een lage temperatuur thermostaat opent eerder en blijft open, terwijl de originele fabrieks thermostaat tijdens normaal bedrijf kan blijven openen en sluiten, waardoor koelvloeistof de radiatoren omzeilt en hotspots in de motor ontstaan.
  • Begin langzaam tot hij warm is – Laat uw Porsche-motor nooit stationair draaien om hem op te warmen, omdat het rijke mengsel tijdens een koude start cilinderboringen kan wegspoelen, net als een slechte injector. Het is belangrijk om onmiddellijk te beginnen met rijden, maar houd het motortoerental onder de 3000 tpm en laat de motor niet volgas draaien totdat de motor op volledige bedrijfstemperatuur is.
  • Ververs de olie met de aanbevolen intervallen – Het is belangrijk om de motorolie van uw auto elke 6 maanden of 8.000 kml te verversen, bij voorkeur met Driven DT40 of DI40, aangezien deze oliën zijn samengesteld met verhoogde niveaus van Moly-additieven die de meeste oliën niet hebben, wat op zijn beurt helpt om de cilinderwanden te beschermen. Als u uw auto volgt, korte afstanden rijdt of de motor gebruikt in koude klimaten, kan het nodig zijn vaker olie te verversen. Als u dit doet, blijft de olie vrij van verontreinigingen die kunnen leiden tot het beschadigen van de cilinderboring van Porsche.
  • Verwaarloos uw filters niet – Zorg ervoor dat u uw motoroliefilter vervangt elke keer dat u de olie van uw Porsche ververst met een kwaliteit oliefilter. Overweeg de spin-on oliefilter adapter van LN Engineering en voeg een Filter Mag toe om de filtratie te verbeteren en het verversen van olie gemakkelijker te maken. Vergeet niet uw lucht- en brandstoffilters te vervangen zoals aanbevolen door Porsche, alleen met originele of OEM-filters.

WAT ALS JE AL EEN PORSCHE BORE SCORING HEBT?

Als u al een bore scoring bij uw Porsche heeft, dan kunnen wij u helpen. Beginnend met de Nickies-cilinders met nieuwe zuigers en ringen, kunnen we alle onderdelen leveren die u nodig hebt om uw motor opnieuw op te bouwen en te upgraden om toekomstige storingen te voorkomen en tegelijkertijd de prestaties en betrouwbaarheid van uw Porsche Boxster-, Cayman- of 911-voertuig aanzienlijk te verbeteren.

Assortiment